מחקר חדש המראה את הירידה המדהימה של מופעים טרום סרטניים בצוואר הרחם אצל נשים בסקוטלנד

מחקר חדש שהתפרסם ב-4 למרץ בכתב העת הבריטי BMJ (אימפקט פקטור 23.562) הביא נתונים מאוד משמחים ומעודדים בהקשר של חיסון נגד וירוס הפפילומה (HPV) והירידה בסיכון לסרטן של צוואר הרחם.

החוקרים מאוניברסיטת אנדיבורו בראשות Tim Palmer (אחד מהחוקרים הבכירים של סקוטלנד בנושא סקירת צוואר הרחם), בדקו רישומים רפואיים של 138,692 נשים שנולדו בין השנים 1988 עד 1996 ועברו סקירה של צוואר הרחם בגיל 20. החוקרים למעשה רצו לבדוק האם החיסון הדו-זני (נגד זנים 16 ו-18) השפיע על המופע של תאים טרום-סרטניים באוכלוסייה הנבדקת. במידע שנבדק, נכללו נשים שמעולם לא התחסנו, נשים שהתחסנו בגיל 12-13 ונשים שהתחסנו בגיל מאוחר יותר בגילאים 14-17.
ראוי לציין שבסקוטלנד, עד 2016 כל אישה בגיל 20 קיבלה זימון לעבור סקירה באמצעות מנגנון ארצי שהוקם למטרה זו. משנת 2016 העלו את גיל הסף לגיל 25. זהו מנגנון מאוד מוצלח וחשוב והוא אפשר לחוקרים לבצע את המחקר המעניין הזה. 

לפני שאציג את התוצאות, חשוב להזכיר שכאשר מדברים על בדיקה של צוואר הרחם, יש חלוקה לרמות. החלוקה נקראית CIN שזה קיצור של cervical intraepithelial neoplasia (בתרגום לעברית - גידולים טרום-סרטניים בצוואר הרחם). החלוקה נעה בין 1 עד 3. דרגה 3 היא הדרגה הגבוהה ביותר כלומר, מי שעם דרגה 3 היא בעלת הסיכון הגבוה ביותר לפתח סרטן צוואר הרחם בשנים הקרובות.

ועכשיו לתוצאות המדהימות.
כאשר החוקרים עשו השוואה בין נשים מחוסנות לנשים לא מחוסנות הם ראו ירידה של 89%(!!!) במופע של גידולים מסוג CIN3. ירידה של 88% במופע של גידולים מסוג CIN2 וירידה של 79% במופע של גידולים מסוג CIN1.
כמו כן הם ראו משהו שאנחנו יודעים ממחקרים אחרים, כאשר הנשים חוסנו בגיל צעיר יותר החיסון היה הרבה יותר יעיל. 86% הגנה נגד מופע של CIN3 אצל נשים שחוסנו בגיל 12-13 לעומת 51% אצל נשים שחוסנו בגיל 17.
נתון נוסף שהיה מאוד מעניין - לאחר ההכנסה של תוכנית החיסון הארצית, ראו ירידה ברמת התפוצה של וירוס הפפילומה אצל נשים לא מחוסנות כנראה עקב חסינות העדר.

המחקר:
https://www.bmj.com/content/365/bmj.l1161

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת חקר החיסונים לפני ואחרי שיווקם, שילוב חיסונים, ההבדל במינונים והשימוש בפלסבו

מחקרי בטיחות על חיסונים

שאלות ותשובות בנוגע לחיסון נגד דלקת קרום המוח (Bexsero)

המחקר הדני החדש שמצא (שוב) שאין קשר בין חיסון ה-MMR לאוטיזם