המחקר הדני החדש שמצא (שוב) שאין קשר בין חיסון ה-MMR לאוטיזם

החודש פורסם מחקר דני חדש הבודק את הקשר בין  MMR לאוטיזם בכתב עת מכובד מאוד (אימפקט פקטור של 19.384 שזה מאוד גבוה).

לדנמרק יש מאגר לאומי של התיקים הרפואים של כלל התושבים שפתוח לחוקרים במדינה. זה מאגר מאוד ייחודי המאפשר לעשות מחקרים באמת מעניינים.

המחקר הדני החדש, בדק את הרשומות והתיקים הרפואיים של 657,461 ילדים שנולדו בין השנים 1999 עד 2010 ועקבו מה קורה במהלך השנים לילדים עד שנת 2013.

המחקר למעשה התבצע כי היו ביקורות כלפי המחקרים שנעשו בעבר בדנמרק. הטענות היו שהם לא עשו השוואה בין מחוסנים ללא מחוסנים כלל (כלומר אוכלוסייה נאיבית), שלא עשו השוואה בין מחוסנים ללא מחוסנים במשפחות עם סיכון גבוה, כלומר אחאים (siblings) של ילדים אוטיסטים שלהם יש סיכוי גבוה יותר להיות גם אוטסטים. בנוסף טענו שהם לא בדקו את העניין של אוטיזם רגרסיבי. אז במחקר הזה, בדקו את כל הנ"ל ואף יותר.

החוקרים סרקו את כל התיקים שבהם היו את הקודים שכללו:
autistic disorder, atypical autism, asperger syndrome, other pervasive developmental disorder, unspecified pervasive developmental disorder.
כלומר, הם בדקו את הקשר למגוון סינדרומים שונים.
בנוסף, הם כללו מידע שהכיל מחלות גנטיות עם סיכון מוגבר לאוטיזם, אבל במידה והילד אובחן לפני גיל שנה הוא לא נכנס למחקר ולכן היו ילדים רק לאחר גיל שנה (כלומר, רק לאחר שקיבלו את החיסון). כמו כן, החוקרים הכניסו למחקר גורמי סיכון רבים כגון גיל האם, גיל האב, עישון בזמן ההריון, הצורה שבה נולד הילד, פגות, גודל הראש של הילד, משקל נמוך בזמן לידה, ציון אפגר נמוך מ-5 וכו'.

אז מה בדיוק החוקרים עשו?
החוקרים עקבו אחרי הילדים מגיל שנה עד סוף המחקר או עד שהם אובחנו עם אוטיזם, נפטרו, נעלמו ממאגרי הרישום או עברו למדינה אחרת. בנוסף, החוקרים עשו השוואות בין ילדים שחוסנו וילדים שלא חוסנו לחיסון ה-MMR כולל אוכלוסיה שלא חוסנה כלל לשום חיסון לפני גיל שנה, כמו כן, הם כללו אחאים לילדים עם כל הקודים הנ"ל. אחאים לילדים אוטיסטים הם בסיכון מאוד גבוה גם ללקות באוטיזם ועל כן אם החיסון כביכול הוא טריגר לאוטיזם (והוא ממש לא!), אז אחאים לילדים אוטיסטים הם כביכול בקבוצת סיכון גבוהה. בנוסף, החוקרים בדקו פנוטיפים שונים של אוטיזם (למשל אוטיזם רגרסיבי) ואת ההשפעה של המינונים השונים של החיסונים.

אז מה היו התוצאות?
אין קשר בין החיסון לאוטיזם ולשאר התסמונות. אין קשר בין החיסון לאוטיזם אצל אחאים לילדים אוטיסטים, אין קשר בין החיסון לאוטיזם רגרסיבי. 

אפשר גם לראות בגרף מספר 2 במאמר שיש יותר מופע של אוטיזם אצל ילדים לא מחוסנים שנולדו בשנים 1999-2001. הסיבה לכך היא ככל הנראה מכיוון שהיה מדגם יחסית נמוך של לא מחוסנים שנולדו באותם שנים לעומת מחוסנים וזה הטה את התוצאות (כלומר, גם בשנים אלו אין הבדל בין מחוסנים ללא מחוסנים). 

גרף מספר 2 שהוצג במחקר

לסיכום, זה מחקר מאוד מעניין, שרק מחזק את הטענה שאין שום קשר בין החיסונים לבעיות התפתחויות שונות והמחקר גם ענה לכל הסקפטים שטענו שמעולם לא בדקו מחוסנים לעומת לא מחוסנים כלל או שלא בדקו ילדים בסיכון.

המחקר בוצע על ידי אפידמיולוגים דנים מהמרכז למחלות הדני הלאומי עם תקצוב משותף של משרד הבריאות הדני וקרן הנקראית 
Novo Nordisk Foundation. קרן דנית שתורמת מיליארדים למחקרים שקשורים בעיקר לרפואה וביוטכנולוגיה ותרמה לאחרונה גם 460 מיליון דולר בשביל להקים מתחם חדיש לחולי סכרת בדנמרק. הקרן היא גם הבעלים של Novo Nordisk A/S שהיא חברת תרופות ענקית, אבל הם לא מייצרים חיסוני שיגרה או קשורים בכלל לחיסון ה-MMR.

מסתבר שהביג פארמה גם מנסים לעזור לאנושות, מי היה מאמין...

זה הציטוט מהמחקר בנוגע למימון:
Role of the Funding Source
The study was supported by a grant from the Novo Nordisk Foundation and the Danish Ministry of Health. The funder of the study had no role in study design, data collection, data analysis, data interpretation, or writing of the report. Dr. Hviid had full access to all of the data in the study and had
overall responsibility for the decision to submit for publication.

החוקר הראשי, שאחראי על רוב המחקר הוא ,Dr Anders Hviid אפידמיולוג דני ידוע שמחקריו צוטטו מעל 4000 פעמים (זהו מספר מאוד גבוה). ד"ר Hviid עובד במכון הדני Statens Serum Institut שהוא המרכז הלאומי הדני לבקרה, מניעה ומלחמה נגד מחלות זיהומיות.

פורסם לראשונה בקבוצת הפייסבוק "מדברים על חיסונים".

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת חקר החיסונים לפני ואחרי שיווקם, שילוב חיסונים, ההבדל במינונים והשימוש בפלסבו

מחקרי בטיחות על חיסונים

שאלות ותשובות בנוגע לחיסון נגד דלקת קרום המוח (Bexsero)