ירידה עצומה בהיקף התמותה בהודו עקב תכנית חיסונים לאומית נגד חצבת

מחקר חדש מראה שחיסון החצבת הציל עשרות אלפי ילדים בהודו מאז שנכנסה תוכנית חיסונית לאומית במדינה.
מי שלא יודע, היקף התמותה מחצבת במדינות עולם שלישי הוא בכי רע. כ-10% עד 30% מהחולים בחצבת מתים במדינות עולם שלישי. זו ממש לא מחלת ילדות קלה. למעשה, שליש ממקרי המוות בעולם עקב חצבת מתרחשים בהודו! עשרות אלפי ילדים נפטרו כל שנה מהמחלה.
אך למרות זאת, בשנת 2010, הודו החליטה להכניס תוכנית חיסונים לאומית הכוללת 2 מנות נגד חצבת. החלטה זו שינתה את כל המאזן של מקרי המוות. ארגון הבריאות העולמיהודיע בעבר שאכן יש ירידה במקרי המוות בהודו עקב חצבת, אבל לא ידעו עד היום עד כמה תוכנית החיסונים השפיעה על כך.
צוות המחקר בראשות Benjamin KC Wong, סקר את כל מקרי המוות שהתרחשו במחקר לאומי שהתבצע בהודו בשנים 2005-2013 שבאופן מדגמי התבצע על 1.3 מיליון בתי אב. הם זיהו כ-27,000 מקרי מוות של ילדים בשנים הנ"ל בגילאי חודש עד 59 חודשים.
החוקרים עשו השוואה סטטיסטית במקרי המוות לפני ואחרי כניסת תוכנית החיסונים החדשה והם ראו את הנתונים הבאים:
מאז כניסת תוכנית החיסונים החדשה, החיסון הציל בין 41,000 ל-56,000 ילדים בהודו בין השנים 2010 עד 2013 שזה כ-39%-57% ממקרי המוות סה"כ במדינה שהיה מצופה שיהיו אלמלא החיסון.
מקרי המוות עקב חצבת אצל ילדים בין הגילאים חודש עד 59 חודשים ירדו באופן ניכר באזורים בהם התוכנית הייתה קיימת (ירידה של 27%) לעומת אזורים שבהם התוכנית לא הייתה (ירידה של 11%). חשוב מאוד להדגיש שהחוקרים לא ראו ירידה במקרי המוות ממחלות אחרות. כלומר, ככל הנראה קמפיין ההתחסנות השפיע באופן עקיף על מקרי החצבת באזורים שבהם לא הייתה התוכנית עקב חסינות העדר. למעשה, הסיכוי למות עקב חצבת ירד באופן קיצוני אצל ילדים שגרו באזור שבו התבצעה התוכנית החדשה ואצל ילדים שנולדו בין השנים 2010-2013 עקב הירידה הדרסטית במקרי החצבת מאז כניסת תוכנית החיסונים החדשה.
בנוסף, מסתבר שהבנות במדינה, שסבלו באופן קשה יותר מהבנים ממחלת החצבת ומתו יותר מהמחלה עקב העדפה חברתית לטפל בבנים מאשר בבנות וחוסר גישה לטיפול רפואי לבנות, ניצלו באופן משמעותי ממקרי מוות עקב חצבת בגלל כניסת תוכנית החיסונים החדשה. אך לצערינו, עדיין קיים פער בין הבנים לבנות במדינה ויש עוד דרך ארוכה שצריך לעשות בשביל להוריד את מקרי המוות של הילדים במדינה.
החוקרים סיכמו את המחקר בכך שהם אמרו שבעזרת מחקר לאומי זה, ניתן לראות איך אפשר להציל את חייהם של ילדים רבים במדינה בעזרת החיסון נגד חצבת.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת חקר החיסונים לפני ואחרי שיווקם, שילוב חיסונים, ההבדל במינונים והשימוש בפלסבו

מחקרי בטיחות על חיסונים

שאלות ותשובות בנוגע לחיסון נגד דלקת קרום המוח (Bexsero)

המחקר הדני החדש שמצא (שוב) שאין קשר בין חיסון ה-MMR לאוטיזם