מלחי אלומיניום בחיסונים.


אני מאמין שכולכם נחשפתם לאימרות שחיסוני השגרה עושים נזקים נוירולוגים לילדים, אז דברנו פה רבות למה חיסונים לא גורמים לאוטיזם, והראנו מחקרים עצומים שנעשו ומוכיחים שחיסונים בהחלט לא גורמים לאוטיזם. ואז נאמרת האמרה אבל יש עוד המון נזקים נוירולוגים אחרים. האם זה באמת כך?

בשביל להבין זאת, בואו נדבר על מחסום דם מוח (blood brain barrier או BBB) בדרך כלל לא מזכירים אותו פה אבל יש לו תפקיד חשוב בהגנה על המוח. מטרת ה-BBB פשוטה, להוות מחסום והגנה לרקמת המוח באמצעות העברה סלקטיבית של חומרים. זהו מחסום מאוד יעיל (עוד על זה בהמשך) ואפשר לקרוא עליו בויקיפדיה למי שמתעניין או לקרוא את ההסבר שכתבתי בפוסט אחר. ראיתי לא מעט טענות של מתנגדי חיסונים, על כך שאסור לתת לילד קטן חיסון כי ה-BBB לא מפותח אצל התינוקות. הטענה ש-BBB לא מפותח דיה עד אחרי הלידה הייתה טענה שחשבו שהיא אפשרית ולמיטב הבנתי הייתה דיי רווחת בקהילה המדעית ואפילו בספרי הלימוד (חשבו שיש קשר לתאים מסוג אסטרוציטים שממשיכים להתפתח אחרי הלידה) עד שנת 2010 שחוקרים מאוניברסיטת סטנפורד ומאוניברסיטת קליפורניה הגיעו למסקנה שה-BBB מסתיים להתפתח עוד הרבה לפני הלידה כי גילו שזה קשור לתאים מסוג פריציטים שמתפתחים עוד לפני הלידה ומשם נעשו עוד מחקרים שתומכים במחקר זה. המחקר צוטט "רק" 845 פעמים (כמות כל כך גבוה מראה את חשיבות המחקר ואת איכותו). המחקר התפרסם בכתב עת מהמובילים בעולם המדע.

חוקרים רבים מנסים לפצח את ה-BBB כי כפי שכבר ציינתי, המחסום כל כך יעיל בסינון תרופות, רעלים וכו'. בחלק מהמקורות כתוב שהוא מסנן בין 100 אחוז ל-98 אחוז מהתרופות הידועות לנו.
מכיוון שכל כך קשה לעבור את המחסום, טיפולים כימותרפיים לסרטן המוח שהיום קיימים לא הכי יעילים, אין מה לעשות ה-BBB עושה עבודה נפלאה. בואו נגיד זה ממש חיפוש אחרי הגביע הקדוש בתעשיית הפראמה למצוא דרך להעביר כמות אפקטיבית של חומרים כגון נוגנדים דרך מחסום הדם (זה יאפשר לנו למשל לפתח תרופות יעילות נגד אלצהיימר). הנה מאמר מעניין בנושא ומאמר סקירה מאוד ידוע (צוטט מעל 1200 פעמים) שמדבר על הנושא.

אז כפי שאתם רואים, לגוף יש מערכת מאוד יעילה שעוצרת טוקסינים וחלקיקים בעייתים לפני שהם מגיעים למוח.
אז מה הבעיה? איזה מרכיב בחיסון יכול כביכול לגורם לנזק מוחי? מתנגדי החיסונים אוהבים מאוד להזכיר יסוד מסויים שהוא היסוד השלישי הנפוץ בקרום כדור הארץ ואנחנו פוגשים אותו יום יום בחיינו. אותו יסוד אכן עובר במינוניים אפסיים את ה-BBB. ואיזה יסוד זה? האלומיניום!
עכשיו אלומיניום נמצא אצל כולנו (כן, לכולנו יש קצת אלומיניום במוח), אנחנו שותים ואוכלים אלומיניום יום יום. מי שבריא ועם כליות מתפקדות מפריש את הרוב יופי בשתן אך חלק מזערי ממנו מגיע למוח (עוד על כך בהמשך).
מקור: thoughtscapism

נחזור לחיסונים. בחיסונים ניתנים מלחי אלומיניום במטרה לעורר את מערכת החיסון ובכך יווצר זיכרון חיסוני יעיל יותר.
מלחי אלומיניום הם למעשה תרכובת של יסוד האלומיניום ופוספט (זרחן) או הידרוקסיד (יון שלילי שמורכב מאטום של חמצן ומימן). למרות שיש מלחי אלומיניום אחרים, השניים הנ"ל הם הנפוצים היום בחיסונים.
עקב המבנה הכימי של מלחי האלומיניום, הם עוברים עיבוד מאוד יעיל בכבד ורוב האלומיניום ממקור החיסון מפונה דרך מחזור הדם לכבד ומשם לכליות ואז החוצה בשתן. חשוב לציין שלא כל מלחי האלומיניום נולדו שווים, ואלומיניום פוספט למשל מפונה ביעילות גדולה יותר מאלומיניום הידרוקסיד בגלל מבנה מסויים מסוג chelate שנוצר בגוף שעוזר לפנות אותו ביעילות גבוהה יותר (מקור).
תהליך אקטיבציה של תאי APC על ידי אדג'וונט מסוג מלח אלומיניום.
מקור: ozbiosciences
האם כל האלומיניום מפונה? לא. מיעוט קטן נשאר בעצמות לאורך שנים רבות ומיעוט אפסי מגיע למוח. כמה אפסי? מחקר אחד רציני שבדק את הנושא ראה שרק כ-0.0000007% מהמינון שניתן בחיסון מגיע בסופו של דבר למוח. חשוב להזכיר שמלכתחילה המינון שניתן הוא מאוד מאוד נמוך, תיכף אסביר יותר על כך.
לפני כן, צריך קודם כל לציין שלרגע אנחנו לא חושבים שאלומיניום לא יכול לעשות נזק. אלומיניום במינונים גבוהים הוא נוירוטוקסי (כלומר פוגע במערכת העצבים).
אז אוקי, אם האלומיניום יכול לגרום נזק מערכת העצבים, אז מתנגדי החיסונים צודקים? האם חיסונים גורמים לנזקים נוירולוגים? במינונים הקיימים לא, הם לא צודקים. אם היינו מזריקים כמויות גדולות אז היינו רואים נזקים נוירולוגים. אבל במינונים הקיימים, זה בלתי אפשרי. איך אנחנו יודעים? בדקו בהמון מחקרים את הכמויות הניתנות, וראו שכל החיסונים שניתנים עד גיל שנה יחד, בכלל לא מגיעים אפילו למינון של האלומיניום שמותר לתינוק להיחשף אליו באופן יומי מכלל המקורות הקיימים כגון מים, מזון וחיסונים. יתרה מכך, באחד המחקרים מהשנים האחרונות, החוקרים בדקו את רמות האלומיניום אצל פגים לאחר חיסון וראו שאין עליה בכמות האלומיניום הבסיסית במחזור הדם. למה זה? אחד ההסברים לכך הוא בין היתר בגלל שהחיסון ניתן לשריר. במודלים פרמוקינטיים של אלומיניום שהוזרק, רואים שזה לוקח זמן לעבור מתאי השריר למחזור הדם. כלומר השחרור הוא מושהה ואיטי.

למרות שיותר ויותר חוקרים ומחקרים, שמראים שאין שום סיכוי שחיסונים יכולים לגרום לנזקים נוירולוגים ודיי ברור שהאלומיניום ניתן במינון בטוח,
יש חוקרים מעטים (Shaw, Exley וחבריהם שהם יקירי מתנגדי החיסונים) שטוענים שזה לא כך.
לטענתם, האלומיניום במלחי האלומיניום מצטבר הרבה יותר מאשר מאלומיניום שמגיע ממערכת העיכול. ויתרה מכך, אלומיניום שמגיע דרך מערכת העיכול בקושי נספג. אסור לשכוח גם את הטענה שלדעתם האלומיניום הוא הגורם לאוטיזם ולנזק נוירולוגי ארוך טווח. האם אותם החוקרים צודקים? כשקוראים את המחקרים שלהם יש המון תיאוריות יפות, ולפעמים יש גם נתונים מעניינים. אבל בסופו של יום יש המון מחקרים טובים יותר, איכותיים יותר וגדולים יותר שאומרים ההפך.
המינון שניתן אפסי, רוב האלומיניום שמצטבר בגופנו מגיע בכלל מהמזון והמים וזה כמובן נספג במערכת העיכול בכמויות יפות (אז למעשה, החוקרים הנ"ל טועים).
אגב, גם חשוב לציין שמחקר של אחד החוקרים שציינתי נגרע לאחרונה. המחקר היה מאוד בעייתי מהמון בחינות ולא היה מקצועי. זו לא הפעם הראשונה שהמחקרים שלהם מעלים גבה עקב שימוש לא איכותי בשיטות מחקר באיכות נמוכה.

לסיכום, ה-BBB קריטי ועושה את תפקידו נאמנה, וזה הכל עניין של מינונים. המינונים של מלחי האלומיניום הם מינונים בטוחים שלא גורמים לנזקים נוירולוגים.

אם לאנשי המקצוע פה יש הארות, הערות וכו, אשמח שתגיבו על כך.

נתתי פה רק טעימה קטנה מכלל המחקרים שנעשו על הנושא. זה נושא נרחב ומעניין. מי שרוצה לבחון עוד קצת מקורות להלן כמה המלצות:






נ.ב.
יש חיסונים שכן גורמים לתופעות לוואי נדירות מאוד עם השלכות אפשריות על מערכת העצבים. יש אפשרות מאוד מאוד נדירה שעדיין לא הצליחו להוכיח אותה באופן חד משמעי שסוג מסויים של חיסון MMR גורם לדלקת המוח (אנציפיליטיס, לא SSPE!) ביחס של כ-1 למיליון. עכשיו מחלת החצבת גורמת לדלקת המוח אצל 1 ל-1000 שאצל 50 אחוז מאלו שלקו בדלקת המוח מהמחלה (ולא מהחיסון) יש נזק תמידי. אז אם הסיכון קיים, הסיכוי פי 1000 פחות ללקות בדלקת המוח מהחיסון מאשר מהמחלה עצמה.
יש כמובן את הסיכוי לפרכוסי חום שחיסון ה-MMRV יכול לגרום, אבל פרכוסי חום לא עושים נזק נוירולוגי. ולא, הוא ממש לא גורם לאפילפסיה, למה? מלבד מחקרים מאוד מתקדמים שנעשו בתקופה האחרונה שהראו את הקשר בין גנטיקה לאפילפסיה, יש גם מחקר למשל שבדק חצי מיליון ילדים בדנמרק וראה שאין שום קשר בין החיסון לאפילפסיה. לבסוף, לפני שנים רבות (שנות ה-80) זנים סציפי בחיסון החזרת גרם לכ-90 ילדים מתוך 100,000 מתחסנים דלקת קרום המוח. זן אחר שבדקו גרם למקרה אחד ל1.8 מיליון מקרים והחוקרים חשבו שזה קשור יותר לצירוף מקרים מאשר באמת מהחיסון עצמו. בכל אופן באנגליה למשל הוציאו את הזנים הבעייתים עוד בתחילת שנות ה-90 ועשו מחקרים רבים בנושא ובדקו חיסון חדש יותר וראו שאין קשר. אם הקשר קיים הוא כמעט בלתי אפשרי לקשר בין החיסון למקרה עקב הנדירות שלו. אגב, בארץ נותנים את אותו חיסון הבטוח שניתן גם באנגליה (priorix).

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת חקר החיסונים לפני ואחרי שיווקם, שילוב חיסונים, ההבדל במינונים והשימוש בפלסבו

מחקרי בטיחות על חיסונים

שאלות ותשובות בנוגע לחיסון נגד דלקת קרום המוח (Bexsero)

המחקר הדני החדש שמצא (שוב) שאין קשר בין חיסון ה-MMR לאוטיזם